Sífutás és egészség

A sífutás és az egészség kapcsolat az egészség négy pillére alapján*

 Fizikai egészség:

  • testünk valamennyi izomcsoportját megdolgoztatja, ami
  • erősíti az izom-, a keringési, a légző- és az idegrendszert (izmok, szív, tüdő, kapillarizáció stb.),
  • a terhelés erősíti a csontokat, ugyanakkor a futásnál kíméletesebben terheli az izületeket,
  • a szabadban végzett testedzés erősíti az immunrendszert,
  • a klasszikus stílusnál a diagonális mozgás a két agyféltekét együttműködésre készteti, amely jó hatással van az idegrendszerre,
  • mozgásterápiás hatásának köszönhetően segít megőrizni a mentális egészségünket is. 

Mentális egészség:

  • mozgástanulásnál teljes figyelmet igényel, amely frissítő hatású az általában egyoldalúan terhelt elménkre: az aktív és hatékony pihenés egyik legjobb eszköze a mozgástanulás,
  • a gyakorlott sífutót is folyamatos gondolkodásra készteti a megfelelő lépések kiválasztása a sífutópályán, figyelembevéve a pálya változásait, az erőállapotát a hó minőségét, stb., ezért a sífutás még gyakorlott sífutóktól is teljes figyelmet igényel.

Pszichés (lelki) egészség:

  • a mozgás felszabadítja az öröm-hormonoknak is nevezett endorfinokat, amelynek köszönhetően sífutás közben nehézkes dolog rosszkedvűnek lenni :)
  • az egészség bármely pillérjének "gondozásának" pozitív mellékhatása, hogy az összetevők egymásra is jó hatással vannak,
  • a sífutótáborozás különösen hatékony a lelki egészség ápolásában, mivel új helyen, ismert és új sporttársak között egy új mozgással ismerkedve garantálja a teljes lelki felfrissülést.

Szociális egészség:

  • iskolánkban a csoportos oktatásoknak köszönhetően együtt sportolunk ezért: mindig van alkalom új sporttársak megismerésére, és/vagy régi ismerősökkel találkozni,
  • a sífutótáborokban a pihenőidőkben és esténként kicsik és nagyok, fiatalok és kevésbé fiatalok együtt élvezik egymás társaságát,
  • bár a sífutók nagyon sokfélék, összehozza és közösséggé kovácsolja őket a sífutás szeretete.


Összefoglalásként elmondhatjuk, hogy a sífutás, az egészség mind a négy összetevőjére rendkívűl jó hatással van. Nincs is más tennivalód tehát, mint hogy mielőbb kipróbáld és légy velünk egészségesebb!

*a WHO, az ENSZ egészségügyi világszervezetének meghatározása


A sífutás a legegésségesebb téli sport