A nordic walkingról

A nordic walking és az egészség

A szó szerinti fordítása: északi gyaloglás.
Miért pont északi? Ez a kifejezés az északi sísportok (sífutás és síugrás) elnevezésből ered, amely sportokat az Észak-Európai országoktól, kultúráktól kaptuk ajándékba. A sífutásból átvett két bot használata gyaloglás közben először talán megmosolyogtató, de az új sport rövid pályafutása során meglepően sok pozitív tulajdonsággal lepte meg a kétkedőket, amelyek közül íme néhány a legfontosabbakból:

• bárki, bármikor elkezdheti,
• északi gyaloglás közben nem csak a lábak, hanem a felsőtest is intenzíven bekapcsolódik a munkába, így testünk izmainak mintegy 90 %-át mozgatjuk át,
• kíméli az izületeinket, mivel teljes testsúlyunk nem “zuhan” a láb izületeire mint futás közben,
• a szívre és tüdőre kíméletes mozgás meglepően hatékony zsírégető, vagyis a bot nélküli sétához képest, akár 20-46 %-kal is nőhet a kalóriafelhasználás,
• sportolás közben gyönyörködhetünk a természetben, az erdőben, vagyis szerintem a legszebb tornateremben amit elképzelhetsz magadnak
• és nem utolsósorban gyaloglás közben jókat lehet beszélgetni a sporttársaiddal 🙂

A nordic walking és az egészség kapcsolat az egészség négy pillére alapján*

Fizikai egészség:
• testünk valamennyi izomcsoportját megdolgoztatja, ami
• erősíti az izom-, a keringési, a légző- és az idegrendszert (izmok, szív, tüdő, kapillarizáció stb.),
• a terhelés erősíti a csontokat, ugyanakkor a futásnál kíméletesebben terheli az izületeket,
• a szabadban végzett testedzés erősíti az immunrendszert,
• a diagonális mozgás (ellentétes kar láb) a két agyféltekét együttműködésre készteti, amely jó hatással van az idegrendszerre,
• mozgásterápiás hatásának köszönhetően segít megőrizni a mentális egészségünket is.

Mentális egészség:
• mozgástanulásnál teljes figyelmet igényel, amely frissítő hatású az általában egyoldalúan terhelt elménkre: az aktív és hatékony pihenés egyik legjobb eszköze a mozgástanulás,
• például változatos koordinációt fejlesztő gyakorlatok, vagy a tempó / lépésformák váltogatása még a gyakorlott északi gyaloglótól is teljes figyelmet igényel.

Pszichés (lelki) egészség:
• a mozgás felszabadítja az öröm-hormonoknak is nevezett endorfinokat, amelynek köszönhetően nordikozás közben nehézkes dolog rosszkedvűnek lenni 🙂
• az egészség bármely pillérjének “gondozásának” pozitív mellékhatása, hogy az összetevők egymásra is jó hatással vannak,
• a nordic walking táborozás különösen hatékony a lelki egészség ápolásában, mivel új helyen, ismert és új sporttársak között egy új mozgással ismerkedve garantálja a teljes lelki felfrissülést.

Szociális egészség: iskolánkban a csoportos oktatásoknak köszönhetően együtt sportolunk ezért:
• mindig van alkalom új sporttársak megismerésére, és/vagy régi ismerősökkel találkozni,
• a nordic walking táborokban a pihenőidőkben és esténként kicsik és nagyok, fiatalok és kevésbé fiatalok együtt élvezik egymás társaságát,
• bár a nordikosok nagyon sokfélék, összehozza és közösséggé kovácsolja őket a nordikozás szeretete.

Összefoglalásként elmondhatjuk, hogy a nordic walking, az egészség mind a négy összetevőjére rendkívűl jó hatással van. Nincs is más tennivalód tehát, mint hogy mielőbb kipróbáld és légy velünk egészségesebb!

*a WHO, az ENSZ egészségügyi világszervezetének meghatározása